tirsdag 24. mai 2011

Granskuddsirup



Våren står i full blomst, og det er bare å forsyne seg av naturens gratis spisskammers! I skogen rett over veien står grantrærne med sine lysegrønne skudd, og i går plukket jeg inn for å prøve meg på granskuddsirup. Det har stått på "lyst-til-å-prøve"-lista mi etter at jeg så oppskrift på nettet for noen år siden. Men det er ganske sesongbetont, så man må koke når muligheten er der (- men jeg har lest om at noen fryser hele granskudd og koker sirup eller gele senere på året også!).

Granskuddsirup skal visst ha uante bruksområder, alt fra viltkjøttsauser, kaker, desserter, dressinger, krydderbakst, müsli, til is og pannekake osv. Er visst bra som hostesaft også!

Oppskrift:
600 gram granskudd ble lagt i en kjele, og 4 liter vann ble tømt over. Dette kokte over middels varme i ca 20 minutter. Granskuddene ble så silt vekk, og 1 kg sukker ble tilsatt avkoket. Dette kokte så ved middels til svak varme i 2,5 time, da var det igjen ca 1 liter sirup.



I dag har jeg bakt Magnolia Vanilla Cupcakes, og jeg tilsatte 6 ts granskuddsirup og hadde i litt ekstra mel for at røra ikke skulle bli for tynn.



Sirupen er god på smak, men den kom ikke helt til sin rett i muffinsene. Må nok evt bytte ut noe av melka med litt mer sirup. Men muffinsene var veldig gode de!!

The spruce is sending out new growth in the spring, and I made spruce shoot syrup yesterday, a Norwegian twist on the American maple syrup :-) There's said to be a wide range of applications for the syrup, so I started the testing by baking vanilla cupcakes and adding the syrup. The cupcakes were delicious, but didn't taste much of spruce. Think I'll have to add more syrup the next time :-)

1 kommentar:

Martha sa...

Fant den... tusen takk!!