tirsdag 20. august 2013

Mariustrekk til tennbrikettønner.

Joda, er ei stund siden sist nå, men vi er vel tilbake fra ferie! 3 uker med mange gode minner :-)

Hele familien pluss svigers gikk opp til Prekestolen en dag. Været var ganske dårlig, og vi var gjennomvåte da vi kom ned til bilen igjen, men heldigvis var det god sikt på toppen.
Heldige meg fikk to turer med ei god Vestlands-venninne til et av mine favorittsteder! Det er ikke det at det ikke er så flotte steder i Trøndelag, for det er det jo, men stedet minner om mange gode samtaler :-)
Vel hjemme har jeg knasket erter fra kjøkkenhagen, satt rips råsaft og kokt solbærsyltetøy i to omganger. Skal klare oss gjennom vinteren i år også :-) Og ennå er ikke safte- og syltesesongen over!
Godt å komme seg ut på tur igjen! Her fra en sykkeltur ved fjorden med husbonden.
Dagens gåtur i goldt kornlandskap. Stille, stille og tid til refleksjon over lovsangen på øret :-)
På tur hjem fra ferien trengte jeg mer håndarbeid, og jeg fikk låne mønsteret til disse trekkene til tennbrikettønner av ei dame jeg besøkte. Mønsteret hadde hun funnet hos talonnete. I fjor da jeg strikket mobiletui i Mariusmønster til julemessa, fikk jeg hint om at noen ønsket seg andre farger enn blått, hvitt og rødt. Denne er nesten klassisk, bare med svart i stedet for blått.
Det første trekket strikket jeg helt etter mønsteret, og da ble det altfor langt til tønna. Å rekke opp hele arbeidet var aldri noe alternativ... Jeg rekket opp ei rekke rett nedenfor mønsteret, og satte maskene på pinne. Deretter rekket jeg opp rundene over vrangborden, og satte vrangborden på pinne, før jeg masket sammen delene. Ikke lett å se at man har jukset, og det kan jeg like :-)
Et nytt og spennende skoleår er i gang for ungene, og allerede i dag skulle klassen til minstesnuppa på tur. Jeg laget innbakte pølser, det er så lettvint og greit å ha i fryseren. Lag vanlig rundstykkedeig som heves, trill strimler av deigen og rull rundt pølsene. Etterhev, og stek midt i ovnen ved 225 grader til deigen er gyldenbrun. Denne gangen strødde jeg over litt revet hvitost før steking også.

Ingen kommentarer: