torsdag 29. mai 2014

Konfirmasjon og PC-kake

Jeg fikk en forespørsel om jeg kunne lage pc-kake til en konfirmasjon. Min første tanke var at det måtte være lettere å lage en iPad. Deretter så jeg for meg kun kake-tastatur med en pappskjerm. Likevel hadde jeg mest lyst til å få til en ordentlig laptop. Tadaaa, her er resultatet:

Jeg stekte sjokoladekake i liten langpanne, skar av ca 5cm av lengden og delte kaken horisontalt. Så glaserte jeg hver kakedel og dekte dem med grå marsipan.

Man trenger en støtte til "skjermen". Jeg kjøpte to hylleknekter og ei hobbyplate (som jeg saget til passelig størrelse) på den lokale byggvaren.

Noen tips: ha tålmodighet når fargen skal knas inn i marsipanen... Det er viktig med jevn farge og ikke fargestriper. Jeg farget 3 pakker med marsipan, hadde nok vært tilstrekkelig med 2. Sett skråstøtten til "skjermen" i vater før den delen av kaken skal glaseres og trekkes med marsipan. Jeg satte støtten ganske enkelt nedi en bakebolle ;-) For å få tastaturet riktig, printet jeg ut bildet fra computer cliparts og tok mål etter tastene der. Måtte gjøre om litt når jeg skrev på hvilken tast det var, for på bildet er det ikke med Æ, Ø og Å!

Bildeskjermen er laget i ufarget marsipan, mens Windows logoen er skåret ut av farget marsipan.
I was asked to make a computer cake, and I eventually puzzled out the procedure to make a laptop :-)

Ingen kommentarer: