søndag 22. juni 2014

Bakehelg

Store deler av lørdagen denne helga gikk med på kjøkkenet. Kjekt, men småtravelt når man har så mange prosjekt på én gang... Anledningene var juniors familieselskap og dåpen til ei søt prinsesse:

Star Wars-kjeks med figurene C-3PO, Yoda og Chewbacca. Oppskriften er tyske skiver, og jeg farget deigdelene med golden yellow (Wilton), grønn konditorfarge (Idunn) og kakao. Kjeksutstikkerne bestilte jeg via amazon (star wars cookie cutters).
Sjokolademuffins med spiselige star wars-bilder (også fra amazon, "star wars edible paper)

Til dåpskaken brukte jeg kakeoppskriften fra tvvest. Luftig sukkerbrøk-aktig bunn med ekte sjokolade og ikke kakao :-) Obs: husk å sikte i litt og litt melblanding, slik at det ikke danner seg melklumper i kaka. Jeg delte bunnen i tre, men fikk bare bruk for to. Den siste delen stakk jeg ut tre porsjonsbunner fra som ble til en mini-kake. Jeg la ferske bringerbær oppå nederste bunnen før jeg bredde over melkesjokolade-mousse. Egen huskelapp: selv om melkesjokolade gir god smak, stivner ikke mousseen like godt som når man bruker kokesjokolade. Neste gang tilsetter jeg litt smeltet gelatin.

Forberedelser til kakepynten: stikk ut sirkler (9 stk til en rose), stryk ned kanten på ene siden på kronbladene med skje. Et ovalt kronblad overlappes rundt en marsipankjegle, tre blad legges videre rundt, så tilslutt fem blad på siste runden. Etter at alle bladene er festet, brettes og "krølles" bladene litt slik at rosen blir mer livaktig.

Ferdig dåpskake! Jeg dekket begge bunnene (stor og mini) med marsipan, strøk over smeltet sjokolade og satte på pynten. Dåpsbarnets mor bestilte byggeklosser med dåpsbarnets navn. De er laget i farget marsipan med bokstaver stukket ut i hvit fondant. Sommerfugler og due (festet på tannpirker) er også stukket ut i fondant.

Most of this Saturday was spent in the kitchen baking. Our son celebrated his 10th birthday with family, and a sweet princess was christened.

Ingen kommentarer: