søndag 20. juli 2014

Raggesokker

Rett før sommerferien kasserte husbonden to par raggsokker. Siden jeg ikke hadde ordnet meg med noe ferie-strikketøy, kjøpte jeg to nøster sokkegarn før vi reiste. Et par sokker er jo et forholdsvis kjapt prosjekt, så vel fremme i Sverige kjøpte jeg to nøster til. Og to nøster til på Sørlandet... Husbonden skal få velge seg ut to par, så legger jeg det siste i esken med varer til julemessa.

Fra venstre: Sportsragg fra Viking, Ola raggegarn (ukjent produsent) og Tresko garn fra Sandnesgarn. Alle er blandingsgarn med 60-80% ull og resten nylon.

Sportsragg fra Viking var drygere enn de andre garnene, så der fikk jeg nok til et par med barnesokker også.
Slik strikker jeg sokkene:

Legg opp 48 masker på p 4 (el pinne 3,5 hvis du strikker løst), strikk vrangbord 2 r og 2 vr ca 35-40 omg (alt etter hvor langt skaft du vil ha). Strikk 15 omg glattstrikk over 24 masker.

Hælfelling (starter fra vrangen): strikk 15 m vr, strikk to m vr sammen, snu, ta første maske løst av, strikk 6 m r, ta 1 m løst av, strikk neste m, ta løs m over den strikkede. Snu, ta første m løst av, strikk vr til det gjenstår 1 m før skillet fra forrige vending, strikk to m vr sammen, snu, ta første m løst av, strikk r til det gjenstår 1 m før skillet, ta siste m før skillet løst av, strikk m etter skillet, ta løs m over strikket m. Fortsett fellingen slik til det gjenstår 8 m. Plukk opp 12 m på hver side av hælen samtidig som du strikker en runde (fortsett med rett/vrang oppå foten, og rett under). Fell 1 m i hver side annenhver runde i alt 4 ganger. Strikk til sokken er nesten lang nok.

Tåfelling: Strikk *4 r, 2 r sm* ut omgangen. Strikk 4 runder r. Strikk *3 r, 2 r sm* ut omgangen, så 3 runder r. Fortsett med 1 mindre m mellom fellingene og en runde mindre til det gjenstår 8 m. Klipp av tråden, trekk den igjennom maskene og fest.

Since my hubby had worn out two pairs of woolen socks this spring, I bought yarn to knit new ones for him during our summer vacation. Actually, since socks are relatively quick knits, I ended up knitting three pairs... My husband will get to choose two pairs, and then I'll sell the last one at the Christmas fair in November. I even got enough yarn from one of the skeins to knit a children's pair too :-)

Ingen kommentarer: