mandag 15. juni 2015

Fotballkake

I helga feiret junior bursdagen sin sammen med tre andre venner fra klassen. Oppgavene og forberedelse ble fordelt blant foreldrene, og jeg ble tildelt kakebakingen. Heldige meg :-)


Firkløveret hadde samsnakket og funnet ut hvordan kaka skulle være: to etasjer, der den ene kaka skulle være en fotball og den andre skulle ha logoen til den lokale fotballklubben. Og så ville de ha spiselig gress rundt :-) Gresset ble laget ved at hvit smørkrem ble farget grønn og sprøytet med Wiltons tip #233.

Hvis man skal lage en fotballkake, så hjelper det veldig å ha en ball-kakeform. Ellers kan man jo alltids prøve å bygge og beskjære en vanlig kake også... Utfordringen med ballkaken er å få til en kake som er saftig og god nok samtidig som den er fast nok til ikke å sige helt sammen når de to halvballene skal legges oppå hverandre...
"Lærdelene" til fotballkaka ble håndskåret i hvit og svart marsipan. Malene laget jeg meg til fjorårets lagkake til eldstejentas fotballcup. Det finnes mange maler på nett også, de finner du ved å søke på "soccer cake template".
 
Når jeg laget logoen, kjevlet jeg først marsipan. Deretter tok jeg en printet versjon av logoen og skar ut fasongen. Deretter la jeg papirlogoen oppå marsipanen og preget mønsteret over på underlaget med en strikkepinne. Husk å stryke et tynt lag med mel over marsipanen først, slik at papiret ikke fester seg på underlaget. Tilslutt var det bare malejobben igjen; bland ut litt gelé-konditorfarge med et par dråper vodka, dypp penselen og sett i gang :-)

This is the cake that our son ordered for his and three classmates' birthday celebration this weekend. Having a sports ball pan is a big help when baking og assembling this cake :-) The "leather" pentagons and hexagons were hand cut, using the templates I made for last year's soccer cake. The logo of the local soccer club was painted with a mix of Wilton's icing color "leaf green" and a few drops of vodka. By placing a printed paper logo on top of the rolled marzipan and then imprinting the pattern with a knitting needle, it's easy to paint correctly :-)

Ingen kommentarer: