tirsdag 26. april 2016

Gitarkake



Sist helg feiret en av mors venninner 60-årsdagen sin, og hun bestilte glutenfri marsipankake. Siden hun selv spiller gitar, ønsket hun at det skulle være en gitarkake på toppen av en rektangulær kake. Det hadde nok gått veldig bra å skjære ut en gitarkake, men jeg brukte Wiltons gitarform. Tips: husk å smøre figurformer godt og drysse med mel, slik at kaken løsner greit etter steking.


Gitarkaka var mer enn nok blikkfang i seg selv, så en enkel rose og en knopp ble eneste pynten.


Når jeg skal ha brun marsipan, knar jeg like godt inn kakao. Det er endel jobb å kna slik at fargen blir jevn og fin, men man får bare ta det som dagens styrketrening :-)


Som alltid legger jeg bakepapirstrimler rundt kaka når jeg skal fylle den, slik at det ikke søles krem eller syltetøy på kakebrettet. Etter at marsipanen er lagt på og finskåret, kan strimlene dras ut og brettet er rent og pent :-)

Huskelapp: 1,5 liter fløte, 1,5 boks syltetøy og 2,5 pakke marsipan til den rektangulære kaken.

One of mum's friends ordered a cake for her 60th birthday celebration. Being a guitar player, she wanted a guitar cake on top of a plain and rectangular marzipan cake. I spent many hours both baking, filling and decorating, but I had much fun :-) And most importantly, the guests complimented both the appearance AND the taste of the cake.

Ingen kommentarer: