lørdag 28. mai 2016

Konfirmant-kransekake

Sønnen til venner av oss konfirmeres i dag, og jeg leverte kransekake:


I tillegg til konfirmantfiguren på toppen, tenkte jeg å ha pynt i blåfarge. Det selges lite karameller med nøytralt blått papir, så det laget jeg selv; pakket inn maoam-karameller i aluminiumsfolie og blå cellofan :-) De sølvfargede smellbongbong'ene fikk også litt cellofan rundt midtpartiet, så passet de sammen.

Mine kransekaketips:
* Sjekk oppskriften selv om du er sikker på at du har den i hodet!! (Det skal nemlig ikke være 4 eggehviter, men 3... Jeg endte opp med å lage to kransekaker, siden den første ble mislykket...)
* Ha i en halv teskje indisk tragant i deigen, så blir kransekaken litt seigere.
* Smør formene og dryss dem med semulegryn.
* Har du tid, så la gjerne ringene ligge et par dager i fryseren etter steking.
* Når kaken monteres, må det sørges for at ringene plasseres sentrert oppå hverandre, slik at det ikke blir et skjevt tårn
* Legg en brødskive midt inni kransekaken oppå fatet, slik at kransekaken trekker til seg fuktigheten fra brødet.
* Oppbevar kransekaken i tett boks eller pose. Skiven tas vekk igjen før servering.

Hm...interessant å finne en engelsk oppskrift på denne norske nasjonalkaken, der ingrediensene er bl.a mykt smør, eggeplommer, mandelekstrakt og hvetemel!! Så feil kan det bli ;-)

This traditionally Norwegian tower cake is made from grinded almonds, confectioners sugar and egg whites, and baked in customized pans. I made this for a confirmation held today. The candy pinned to the cake (and the Christmas crackers) had to be re-wrapped to look decorative and neutral.

Ingen kommentarer: