torsdag 6. oktober 2016

Høsthobby: lønneblad av bomullsstoff og smeltede fargestifter

Fantastiske høstfarger i naturen nå! Spesielt lønnebladene er nydelig flerfarget for tiden. Det inspirerte til gårsdagens hobbyaktivitet på barneklubben: fargerike og særpregede høstblad. Jeg valgte lønnebladsform, siden jeg synes de er ekstra flotte, men man kan like gjerne lage enklere former. Da blir det evt lettere for ungene å klippe ut etterpå også.



På vår barneklubb har vi ca 30 min til hobbyaktivitet, og derfor er det alltid greit å forberede endel på forhånd. Jeg tegnet rundt malen på billig, offwhite bomullsstoff fra IKEA, og klippet deretter ut stoffbiter med påtegnet blad.

I tillegg til hver sin stoffbit, fikk også ungene en bit brettet matpapir (ca 20x40cm før bretting). Stoffbiten ble lagt oppå den ene siden av matpapiret, og deretter brukte vi saks til å skrape av småbiter av fargestifter (obs: fargestiftene må inneholde voks, slik at de smelter!) oppå bladet.

Etter å ha spredt fargestift-biter over hele bladet, brettet vi den andre delen av matpapiret over bladet, og strøk et par sekunder med strykejernet (ikke for varmt! Jeg hadde mitt på ull-innstilling).

Fargevoksen smelter inn i stoffet. Etter første stryking på prøve-bladet, syntes jeg at jeg hadde for lite farge i spissene på bladet (så det var typisk utfordring for ungene også...), så jeg skrapte på litt mer bare på de utsatte områdene, og strøk en gang til. Voksen gjør også at man kan klippe ut bladet uten at stoffet rakner, derfor er det viktig at man har voks helt ut til kantene også.

Her er et av bladene som ungene laget, og det viser godt forskjellen på hvordan større og mindre voksbiter smelter. De små trekker rett inn i stoffet, mens de større smelter litt mer sammen og utover. OBS: noen barn synes det er kjekt å ha på MYE voks i MANGE farger, da er det fort gjort at det blir en brun suppe som dekker bladet, spesielt hvis man stryker noen sekunder for mye...

The autumnal palette is awesome, and it's such a visual blessing to watch the leafs illumine nature! This was the inspiration for yesterday's crafting session at Kids' Church, when the kids got to decorate cotton maple leafs with crayon shavings. Placing the leaf between sheets of wax paper, we ironed it and made the crayon melt into the fabric. I imagine they would look great as window string decor :-)

Ingen kommentarer: