mandag 4. desember 2017

Lyshus og -kjegler i maizennaleire

 For et par uker siden laget jeg en porsjon med selvtørkende, hvit leire. Denne brukte jeg og minstejenta til å lage lyskjegler og hvite, ikke-spiselige pepperkakehus. LED-telys inni gjør dem stemningsfulle <3

 Etter at delene hadde tørket, monterte vi husene på samme måte som pepperkakehus, bare med limpistol.

Engelsk oppskrift fra The Pumpkin Patch. Jeg laget dobbel porsjon slik at jeg skulle være sikker på at jeg fikk nok til alle delene. Rør ut 1 kopp maizenna med 2/3 kopp vann, og sett til side. Kok opp 2/3 kopp vann og 2 kopper salt. Ta kjelen vekk fra varmen, hell i maizennablandingen. Rør til alt det våte har blandet seg inn. Ta leiren ut av kjelen, legg på et brett, legg plastfolie over (ikke dekk helt, ha litt luft på sidene). Når deigen har avkjølt seg nok til at den er håndterlig, er det bare å begynne det kreative arbeidet :-)

 Veldig enkelt! Kjevle leira, skjær ut deler, la ligge og tørke minst en uke. Snu på delene underveis, slik at de får tørket godt på begge sider.

For å lage kjeglene, kjevlet jeg leira, skar ut etter en mal, la deigen rundt et pappkremmerhus og en litt større isoporkjegle. Så brukte jeg sugerør i to forskjellige størrelser for å lage hull rundt omkring. Etter at kjeglene hadde tørket et par dager, tok jeg ut kremmerhuset og isoporen, slik at kjeglene fikk tørke godt på innsiden også.

Aren't these light cones and houses decorative? My youngest daughter and I made them from white, airdrying clay made of cornstarch. Recipe from The Pumpkin Patch. After the parts were all dry on both sides (after a week or so), we assembled the houses with hot glue. Just like a white, non-edible gingerbread house :-) Then we put LED tealights inside them, and they now evoke the Christmas spirit on our mantelpiece :-)

Ingen kommentarer: