onsdag 20. desember 2017

Oppgradering av sjokoladekalendere

Vi er godt inn i adventstiden, og sjokoladekalenderne viser at det kun er fire dager igjen til julaften! Tenkte bare jeg skulle tipse dere om hvordan jeg oppgraderte årets sjokoladekalendere i år:

 Jeg kjøpte enkle og billige sjokoladekalendere til ungene, slik jeg har gjort i alle år. Sjokoladen inni kalenderne er jo ikke akkurat noe kvalitetsvarer, så i år kom jeg på ideen om å oppgradere innholdet! Jeg åpnet kalenderne i skjøten i bunnen og tok ut brettet med sjokoladebitene.

 Så trykket jeg ut alle sjokoladebitene fra kalenderne og la dem til side.

 Så smeltet jeg Freia melkesjokolade og Odense hvit sjokolade. Halvparten av den hvite sjokoladen ble farget rosa. Deretter var det bare å fylle i de tomme formene igjen! Når sjokolade hadde stivnet en stund i kjøleskap, smatt jeg brettene inn i kalenderne igjen, og limte igjen bunnen. Da ungene skulle åpne kalenderne 1.desember, var det ingen av dem som så at jeg hadde endret noe, men de likte overraskelsen :-)

 Eldstesnuppsi er så glad i hvit sjokolade, så det fikk hun i sin kalender. Minstesnuppsi er fortsatt veldig glad i rosa, og syntes det var veldig morsomt med rosa sjokolade i kalenderen! Junior så ingen forskjell da han åpnet første luka på sin kalender, men uten at jeg sa noe, kommenterte han faktisk smaken :-) MYE bedre med ordentlig melkesjokolade!

Man kan jo også tenke seg andre alternativer i kalenderen, f.eks marsipan eller smeltet vingummi. Det får bli et annet år ;-)

Kjekken fikk også en egen kalender i år; sjokoladehjerter av Freia melkesjokolade med en kule Odense marsipan inni (hadde på mer sjokolade for å dekke marsipanen etter at bildet ble tatt...). Hver bit ble pakket inn i en bit cellofan, og fikk en liten lapp med bibelvers knyttet på seg. Siden det ikke var noen datoer på, fikk han velge fritt hvilken han ville ta hver dag. Bibelversene hentet jeg fra min egen Bibel, der jeg bladde igjennom og hadde "skattejakt" etter bibelvers som jeg har streket under opp igjennom tiden.

I upgraded the cheap chocolate calendars for the kids this year, by taking out the non-quality bits and refilling the moulds with quality chocolate melts. Junior got fine milk chocolate,Princess got pink chocolate (colored white chocolate), while Honey got white bits. They couldn't see that I had tampered with the calendars before opening them, but they really enjoyed the surprise I had prepared for them :-) Hubby got his own calendar as well; milk chocolate hearts with marzipan center. Each heart was wrapped in cellophane and got a small tag with a Bible passage attached to it.

Ingen kommentarer: