søndag 4. februar 2018

Bursdagsvotter

Hipp hurra for faddergutten vår som ble to år i uka som var :-) I dag var vi på bursdagsfeiring, og to par votter til barnehagegutten var "tilleggsgaver".

 Tova barnevotter er både deilig myke og herlig varme om vinteren. Mønsteret fant jeg i et innlegg fra kvinneguidens forum på nett ;-) Til et par str 2 år brukte jeg bare 35 g fritidsgarn fra Sandnes. Mønsteret går helt opp til str 10-14 år.

Barnehagevotten er super med god lengde, ribbestrikk som innsving rundt håndleddet, og rundfelling i toppen, slik at det ikke er nøye om det er venstre eller høyrevott :-) Jeg strikket str 3-4 år, slik at de skulle vare en stund, og da brukte jeg 60 gram (Trysil sportsgarn fra Europris) på pinne 3 og 3,5.

Pga "tovekrisen" på strikkavotter for noen uker siden, bestemte jeg meg for å prøve å tove begge disse parene i tørketrommelen. Jeg la vottene i vann, klemte ut litt overskuddsvann, og la dem i trommelen sammen med en tørkeball. Så fulgte jeg med hvert 10 min hvordan det så ut. De blå vottene øverst var ferdig etter 30 min, mens de grå barnehagevottene lå i en del lengre (uten at jeg merket meg tiden...). Synes ikke dette garnet tovet så lett, men de tover vel litt i bruk også når de skal brukes i snøen.

Our godson just turned 2 years, and we were invited to his birthday party this afternoon. Two pairs of home knitted and slightly felted mittens were additional gifts. He just started in kindergarten, so I figured such garments would be neat for him in the snow. Both pairs were knitted from free knitting patterns in Norwegian and feltet in the dryer.

Ingen kommentarer: